RAPORT FINAL AL SĂPTĂMÂNII ”ȘCOALA ALTFEL„
PERIOADA DE DESFĂȘURARE
27.03.2023-31.03.2023
- UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT: GRĂDINIȚACU PROGRAM PRELUNGIT NR 1 TÂRGOVIȘTE
- TITLUL PROIECTULUI: „ȘCOALA ALTFEL„
- TIPUL DE ACTIVITĂŢI DERULATE PRIN RAPORTARE LA CELE 10 DOMENII FUNDAMENTALE:
- educație pentru reacții corecte în situații de urgență
- activităţi pentru stil de viaţă sănătos
- cultural– artistice
- practic – gospodăreşti
- ecologizare
- sportive
- vizite
- ateliere de creaţie (activităţi artistico-plastice, practice), expozitii.
- LOCUL DE DESFĂȘURARE A ACTIVITĂŢILOR:
- GRĂDINIȚA CU P.P NR 1 TÂRGOVIȘTE
- ISU BASARAB I DÂMBOVIȚA
- BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ I.H.RĂDULESCU
- PARTENERI EDUCAŢIONALI IMPLICAŢI:
- PĂRINȚII PREȘCOLARILOR
- COMUNITATEA LOCALĂ(ISU BASARAB I DÂMBOVIȚA, LICEUL DE ARTE BĂLAȘA DOAMNA)
- OBIECTIVE URMĂRITE PE PARCURSUL PROGRAMULUI
- Stimularea curioziăţii copiilor prin investigarea realităţii
- Formarea unei atitudini ecologice responsabile prin exersarea unor deprinderi de îngrijire şi ocrotire a mediului, aplicând cunoştinţele însuşite;
- Realizarea în colaborare cu părintii a unor postere cu continut ecologic;
- Promovarea metodelor de bune practici în alimentaţia copiilor;
- Promovarea unui stil de viaţă sănătos, a respectului faţă de viaţa personală, sănătatea proprie şi a celorlalţi;
- Schimbarea mentalităţilor privind alimentaţia copilului prin intensificarea activităţilor de educaţie parentală;
- Consolidarea unor deprinderi de igiena individuală;
- Promovarea unor comportamente alimentare sănătoase;
- Cunoasterea regulilor de circulatie pentru pietoni;
- Recunoasterea și respectarea activitatii agenţilor de circulatie;
- Formarea unei atitudini civice ,de viitor cetațean;
- Înţelegerea consecinţelor nerespectării regulilor de circulaţie,de securitate a vietii;
- Cunoaşterea principalelor tipuri de riscuri, a formelor de manifestare a acestora, precum şi a terminologiei specifice;
- Formarea şi perfecţionarea unor atitudini şi comportamente responsabile în situaţii de urgenţă;
- Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului unei reprezentaţii teatrale;
- Demonstrarea înţelegerii textului apelând la diferite modalităţi: dramatizare,repovestire;
- Consolidarea exprimării orale, înţelegerea şi utilizarea corectă a semnificaţiilor structurilor verbale orale;
- Dezvoltarea creativităţii şi expresivităţii limbajului;
- Dezvoltarea creativităţii prin confecţionarea elementelor specifice teatrului: păpuşi, măşti, decoruri;
- Cunoașterea importanței mişcării și practicării sportului pentru sănătate;
- Stimularea expresivității și creativității prin realizarea unor desene, picturi;
- Educarea spiritului de echipă și colaborare în realizarea unor lucrări colective;
- Manifestarea , în timpul activității a unei atitudini de cooperare, spirit de echipă, de competiție;
- Respectarea regulilor de comportare într-o bibliotecă.
- EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI RELEVANTE ȘI VALOAREA LOR FORMATIVĂ:
CATEGORIA DE ACTIVITATE | VALOAREA FORMATIVĂ A ACTIVITĂȚILOR |
ACTIVITATI DE EDUCATIE SOCIO- CULTURALĂ
· “TEATRU, BUCURIA COPIILOR”- VIZIONARE TEATRU IN GRADINITA PURCELUSUL FERMECAT · „PRIETENII CĂRȚILOR‶ · ‶ORA DE MUZICA A BUBURUZELOR‶ · ⹂MICII MEȘTERI MARI” |
· Dezvoltarea capacităţii de comunicare orală, prin interpretare artistică, cultivând sentimente de preţuire şi dragoste faţă de frumuseţea şi armonia limbii române. · Dezvoltați capacitatea de a vedea si de a înțelege frumusețea,de a percepe nevoile artistice în cunoașterea frumosului. · Dezvoltarea capacităţii de cooperare în scopul punerii în scenă a unei piese de teatru de păpuşi · Dezvoltarea încrederii şi a stimei de sine prin interpretarea unor roluri |
ACTIVITĂȚI DE EDUCAȚIE ECOLOGICĂ
”ŞI NOI PUTEM PROTEJA NATURA” ⹂SĂ PĂSTRĂM UN MEDIU CURAT!” ,,REFOLOSIM, RECICLĂM, PLANETA NOI O SALVĂM!” ,,Ecologiştii din Cetate” ”Ștrumful ECO pleacă în parc”
|
¯ dezvoltarea interesului şi curiozităţii faţă de orizontul înconjurător;
¯ trezirea curiozităţii şi interesului pentru natură prin activităţi ecologice; ¯ dezvoltarea unui comportament adecvat în natură, evaluând corespunzător urmările posibile ale faptei lor; ¯ înţelegerea conexiunilor din natură şi a faptului că distrugerea acestora ar avea urmări negative pentru om; ¯ formarea unei atitudini adecvate faţă de relaţiile omului cu natura; ¯ formarea capacităţii de a simţi şi înţelege factorii poluanţi şi efectele lor în natură; ¯ dezvoltarea unor abilităţi de predicţie (ce s-ar întâmpla dacă…?); ¯ dezvoltarea capacităţii de investigare a mediului înconjurător în vederea formării conştiinţei ecologice a copiilor, a capacităţii de transfer, de valorificare şi aplicare a experienţei asimilate. |
ACTIVITATI DE EDUCATIE RUTIERĂ
“ABC-UL CIRCULATIEI‶-întalnire cu un politist |
¯ Îmbogățirea cunoștințelor preșcolarilor despre regulile de circulație rutieră și despre pericolele care apar datorită nerespectării acestora
|
ACTIVITATI DE EDUCATIE PENTRU SANATATE
”CLICK! POFTĂ BUNĂ! ȘTRUMFUL POFTICIOS!” “SA NE HRANIM INTELIGENT”- realizarea unor retete ilustrate pentru copii ‶SANDVIȘURI HAIOASE ȘI SĂNĂTOASE‶ |
Ø Cunoașterea importanței respectării unor reguli de igienă personală, cât și a unei alimentații echilibrate, în menținerea și păstrarea sănătății.
Ø însuşirea de cunoştinţe cu privire la igiena individuală şi de grup; Ø dformarea unor deprinderi de alimentaţie raţională şi sănătoasă; Ø formarea unor deprinderi elementare cu privire la prevenirea bolilor; |
ACTIVITATI DE EDUCATIE PENTRU SPORT
¯ SPORT, MIŞCARE = SĂNĂTATE – Jocuri şi întreceri sportive, jocuri de mişcare |
Ø Îmbunătățirea spiritului de echipă și competiție, de cooperare și relaționare
Ø Dezvoltarea unei conduite morale corespunzătoare într-o sală de sport; Ø Educarea unor calităţi motrice: îndemânare, forţă, rezistenţă. Ø Dezvoltarea intelectuală, socială, emoţională, fizică şi estetică a copilului |
ACTIVITATI DE
EDUCAȚIE PENTRU REACȚII CORECTE ÎN SITUAȚII DE URGENȚĂ CE FACEM IN CAZ DE INCENDIU SAU CUTREMUR?” |
Ø Formarea unei atitudini civice, de viitor cetățean, înţelegerea consecinţelor nerespectării regulilor de securitate a vieții in caz de incendiu
Ø Dezvoltarea capacităţii de a folosi cunoştinţele dobândite, din domeniul situaţiilor de urgenţă, Ø pentru reglarea şi influenţarea comportamentului propriu şi de grup, dezvoltarea spiritului de Ø solidaritate; |
- MODALITĂŢI DE EVALUARE ȘI MONITORIZARE A ACTIVITĂŢILOR:
Observarea sistematică a comportamentului copiilor, expoziții cu lucrări ale copiilor, fișele de monitorizare pentru activitățile zilnice, mapa activităților din Școala Altfel, raportul activităților, cd-uri cu fotografii, feedback-ul primit de la părinți, comunitatea implicată în derularea activităților.
- REZULTATE ÎNREGISTRATE ȘI IMPACTUL LOR ASUPRA BENEFICIARILOR:
- Dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi de lucru în echipă
- Îmbogățirea cunostintelor in diferite domenii
- Iniţierea şi menţinerea unor raporturi armonioase în interacţiunea cu cei din jur;
- Reciprocitatea învăţării în relaţia educatoare-preșcolar,
- Dezvoltarea unjor parteneriate autentice educatoare-copil-părinte
- Petrecerea timpului într-un mod plăcut
- Dezvoltarea competentelor estetice
- Dezvoltarea competentelor de comunicare
- Constientizarea importantei unei alimentatii sanatoase
- dezvoltarea spiritului de colaborare si colegialitate
- apropierea grădiniței de comunitate
- Dezvoltarea spiritului de empatie pentru copiii defavorizati
- Familiarizarea cu modul de functionare a unor institutii
- Dezvoltarea unei atitudini pozitive faţă de mediul înconjurător, de obiectivele istorice
- Cunoasterea modului in care se desfasoara activitatea intr-o fabrica
- Utilizarea cinematografului ca mijloc de învăţare
- Dezvoltarea spiritului de intrecere si competitive sportiva, si a spiritului de echipa
- Dezvoltarea creativitatii si a imaginatiei
- Dobândirea de cunoştinţe despre mediu, natură, satul românesc, istoria poporului roman, protejarea mediului
- Invatarea unor metode pozitive de petrecere a timpului liber,
- ANALIZA SWOT:
- Puncte tari:
- activitătile desfăsurate contribuie la dezvoltarea unor competenţe cheie: sociale, interpersonale, antreprenoriale, exprimare culturală
- dezvoltă curiozitatea copiilor si dorinta de explorare a mediului înconjurător
- resurse generoase de timp pentru derularea activităţilor recreative;
- posibilitatea realizării unor parteneriate autentice între cadre didactice ,
- disponibilitatea părinţilor şi intervenţia benefică a acestora în desfăşurarea unor activităţi,
- diversificarea activităţilor de învăţare şi relaxare şi a mediului de desfăşurare;
- colaborarea cu diverse instituţii
- disponibilitatea financiara a parintilor
- dobandirea de respect pentru natura si oameni
- socializarea copiilor in alt context decat cel scolar
- realizarea unor activităţi de tip “peer counseling”(copiii învaţă alţi copii)
- extinderea cunoştinţelor despre anumite zone ale oraşului,altele decât cele de rezidenţă
- realizarea unor activitati transdisciplinare
- evaluarea activitatii si obtinerea de feedback
- optimizarea relaţiei cadru didactic – copil în contexte nonformale
- Crearea unui climat educaţional deschis şi stimulativ prin relaţiile interpersonale
- Implicarea foarte bună a cadrelor didactice a copiilor si a părinţilor;
- Colaborarea eficientă dintre cadre didactice, instituţia parteneră;
- Abordarea creativă şi interactivă a activităţilor derulate;
- Observarea preșcolarilor în alte contexte educaționale;
- Implicarea directă a preșcolarilor în diverse activităţi;
- Colaborarea eficientă dintre cadre didactice, şi instituţia parteneră- ISU BASARAB I DÂMBOVIȚA
- Puncte slabe:
- slaba implicare a unor părinţi în activităţi
- programarea deficitară a unor activităţi şi, în consecinţă, anularea / decalarea lor
- existenta unor timpi morti intre diferite activitati
- suprapuneri de activităti programate în aceeaşi locaţie si necesitatea modificării orarului acestei perioade
- copiii nu au o rezistenţă fizică corespunzătoare
- lipsa experientei in activitatile in aer liber
- lipsa posibilitatilor de comunicare a activitatilor in comunitate
- Oportunităţi:
- corelarea sistemului de învăţământ românesc cu cel european,
- creşterea calităţii parteneriatului social, a sprijinului comunitar pentru dezvoltarea şi susţinerea actului educaţional,
- realizarea unui clasament al activitatilor derulate, în funcţie de preferinţele copiilor şi iniţierea tipurilor de activităti preferate şi în alte contexte
- initierea unor parteneriate noi
- posibilitatea ca profesorul să observe interesele copiilor din afara cadrului educaţional formal şi să găsească modalităţi de valorificare a acestora în scopul dinamizării şi al eficientizării procesului de predare-învăţare
- valorizarea experienţelor de învăţare oferite de educaţia nonformală/ informală
- Disponibilitatea instituţiei-Chițulescu Prod SRL de a veni în sprijinul grădiniței;
- Implicarea activă a unor instituţii locale prin parteneriatele realizate la nivelul grădiniței
- Ieşirea din tiparul curricular;
- Promovarea imaginii grădiniței în comunitate;
- Ameninţări:
- resurse financiare pentru acoperirea cheltuielilor generate de deplasări, excursii, drumeţii
- dezinteresul comunitatii
- resurse financiare limitate
- modificari de ultim moment in program
- accesul anevoios la unele institutii
- caracterul izolat al acestui tip de activitate
- ruperea ritmului de invatare
- perceperea “Saptamanii altfel” ca saptamana de vacanta parintii au considerat aceasta saptamana ca fiind una de relaxare, fara importanta academica
- Insuficienta conştientizare a unor părinţi privind priorităţile şi direcţiile de evoluţie necesare în învăţământ.
- RECOMANDĂRI, SUGESTII:
- realizarea unor proiecte interdisciplinare
- responsabilizarea parintilor pentru activitati, chiar daca sunt “altfel”
- diversificarea activităţilor menite să contribuie la o mai buna popularizare a programului Școala Altfel în
- Organizarea mai multor activităţi de voluntariat;
- Realizarea unei mai bune colaborări cu comunitatea locală;
- Atragerea de sponsori pentru susţinerea activităţilor desfăşurate
- Exemple de buna practica




